Mijn Tickets
Kleiner Groter
CONCERT/DANCE VERSLAGEN

ALAIN CLARK SHOWT MUZIKAAL VAKMANSCHAP MET DE WALK WITH ME CLUBTOUR

Donderdag 1 mei stond Alain Clark in een tot de nok toe gevulde Vorstin. In meer dan anderhalf uur liet hij horen dat hij tot één van de beste singer-songwriters van Nederland kan worden gerekend. Samen met zijn band liet Clark niet alleen het publiek swingen op zijn grote hits, maar bovenal deel uitmaken van het concert.

Een concert van Alain Clark staat garant voor een muzikale ervaring. In een vol gepakte Vorstin werd de avond geopend door iET. Een bijzondere zangeres die met haar betoverende stem de zaal in haar greep hield. Gehuld in een rode vintage jurk en met gitaar of trompet wist ze een halfuur lang, samen met haar band, de aandacht op haar muziek gericht te houden. Rustig werd haar optreden opgebouwd; met sfeervolle, gevoelige muziek, waarbij je kunt wegdromen.


Rond 21.30u verscheen de man van de avond, Alain Clark, op het podium. Samen met zijn voltallige band,  bestaande uit een bassist, gitarist, drummer, toetsenist, percussiespeler, zanger en zangeres. Met z’n achten op het podium, maar geen moment was het te vol. Achtergrondzanger Rob en achtergrondzangeres Rosa wisten op de juiste momenten de zaal aan het dansen en klappen te krijgen. Clark zelf noemde ze de spirituele leiders van de avond  met hun stem. Clark’s soulstem was formidabel en wist tijdens o.a. ‘Foxy Lady’ en ‘Blow Me Away’ iedereen voor zich te winnen en mee te laten zingen. Met een ‘goedenavond Hilversum, wij zijn van plan om een mooi feestje hier te maken!’ ging het publiek los. Er werd zelfs even terug in de tijd gegaan met het nummer ‘Push It’ van Salt-N-Pepa. Zelf swingde Clark er op los, terwijl hij met nummers als ‘Love Is Everywhere’ en het gevoelige ‘Let Some Air In’ de zaal wist in te pakken. Tijdens het concert betrok Clark het publiek bij de show: “Jullie zijn echt cool vanavond, dank jullie voor het komen!”

De stem van Clark gaat diep, terwijl hij met het gemak van een doorgewinterde artiest zijn hits zingt. Met nummers als ‘Change Will Come’, ‘Lose Ourselves’ en tijdens ‘Wonderful day’ kreeg hij het hele publiek mee op de tekst ‘today everything will go my way’. Met een gospelstem hitst hij het publiek op de juiste momenten op.


Een show van Clark draait niet alleen om hemzelf, maar ook om de rasmuzikanten die hij om zich heen heeft verzameld. Ook de twee invallers van de avond, op drum en percussie, speelden zonder probleem de gehele set alsof ze het al jaren deden.


Een mooie rol was weggelegd voor Rogier Wagenaar op elektrische gitaar. Als een echte gitaarvirtuoos showde hij zijn kunsten aan het publiek. Alain Clark bedankte het publiek veelvuldig. Op het podium staan en mensen blij maken met zijn muziek is als een droom is die is uitgekomen, zo liet hij weten. Voordat Clark het podium verliet, gaf hij het publiek nog een belangrijke les mee: ‘trek je er niets van aan wat anderen van je vinden en maak je er niet druk om’. Zelf verwoordde hij dit in ‘Whatever’, een nummer van zijn nieuwe Walk With Me album.   


Nadat hij de Vorstin op zijn kop had gezet, was het nog tijd voor één nummer. Niet zijn grote hit ‘Father and Friend’ werd ingezet, maar het opzwepende ‘Hold On’, “hold on, everything will be allright”, dat luidkeels door de zaal werd meegezongen. Een mooie afsluiter van een succesvolle avond waarvan er nog velen zullen volgen tijdens Clark’s clubtour door Nederland.


Tekst: Larissa Lambooij


Luister hier ook het titime6fm interview. Alain Clark terug op het concert in de Vorstin.

ALEX ROEKA OVER ZIJN VOORSTELLING 'GEGROEFD'

Alex Roeka, de man van de poëtische liedteksten. Over de liefde, het leven en de rafelranden van de maatschappij. In 2000 ontving hij voor zijn lied Noem ’t Geen Liefde de Annie M.G. Schmidtprijs en in het najaar van 2012 kwam alweer zijn negende album uit getiteld ‘Gegroefd’. Met het gelijknamige theaterconcert tourt hij nu langs de Nederlandse theaters.

Gegroefd, wat een titel en vooral ook, wat een foto! Waarom gegroefd?
“Of je wilt of niet, het leven laat zijn sporen na, zijn groeven. Als je, zoals ik, autobiografisch schrijft kan het niet anders dan dat die groeven in je teksten doorklinken. In dat licht gezien is ‘gegroefd’ wel een voor de hand liggende titel. En ja, die foto – wat het leven met je teksten doet, doet hij blijkbaar ook met je kop.”

Wat wilde je op dit album anders doen dan op het vorige?
“Ik wilde een lekkere bandplaat, rauw, groovend, meer popmuziek dan theaterlied eigenlijk. De poëtische gevoeligheid van het theaterlied combineren met het meer dierlijk instinctieve van de popmuziek.”

Er lijkt meer kritiek op de maatschappij in door te klinken. In nummers als En wat doe jij en De krant van vandaag. Klopt dat?
“Ja, ik heb de afgelopen jaren nogal intensief de krant gelezen en dat heeft ook zijn sporen, zijn groeven, zo je wilt, achtergelaten. Je wordt van al die kranten vanzelf een geëngageerde zanger.”

En nu ook nog bekroond met een Edison! Trots?
“Trots ken ik niet zo. Iedereen doet wat hij moet doen. Maar wel zeer verheugd. Ik had het niet verwacht. Altijd fijn om erkenning te krijgen. En misschien dat meer mensen mijn muziek hierdoor leren kennen. Ook prettig.”

MISS MONTREAL: ďIK WIL MENSEN MEENEMEN OP EEN MUZIKALE REISĒ

Miss Montreal bestormt al meerdere jaren de Nederlandse hitlijsten. Met haar rake teksten, opvallende stem en opzwepende muziek is zij een kracht om rekening mee te houden. Na het succes van het album ‘I Am Hunter’ uit 2012 en hits met o.a. Nielson komt 28 februari het nieuwe album ‘Irrational’ uit. Een persoonlijk album van een echte power vrouw. De clubtour die haar door heel Nederland zal brengen start vrijdag a.s. met een optreden met haar band in Podium De Vorstin te Hilversum. Er zijn nog een aantal kaarten over!

Het album ‘Irrational’ komt 28 februari uit, een album met een nieuwe vibe maar met de vertrouwde Miss Montreal sound. “Het is een hele andere vibe. Het album is gevarieerder, ik ben terug gegaan naar de singer-songwriter sound. Natuurlijk ontbreken de enorme festival knallers niet. De algehele toon van het album is blijdschap en dat is anders dan mijn vorige album (I Am Hunter, red.).

“I Am Hunter was meer van: ik heb niemand nodig, ik ben heel cool en het boeit me allemaal niets. Dat is nu wel anders, ik heb het nu heel fijn, dat hoor je terug op het nieuwe album.”

In Nashville (V.S.) werd ‘I Am Hunter’ opgenomen. Voor ‘Irrational’ heeft Miss Montreal Hilversum gekozen. “Vrienden hier hebben een hele leuke studio, ik heb nu drie keer een album ver van huis opgenomen en wilde het anders. Gelukkig zeiden ze ja en was het hartstikke leuk, we hebben iedere avond echt gelachen en wijn lopen zuipen. Echt een heel ander gevoel en lekker om thuis te kunnen slapen.”

‘Irrational’ klinkt volwassen maar is dat ook zo? “Dit is zeker waar voor een paar nummers, het is eigenlijk van alles wat. Het is wel dat je hoort dat ik ietsje ouder ben geworden. Ook qua teksten, het hoeft allemaal ook niet meer zo boos, dat heb ik achter me gelaten.”

“De titel van het album heeft te maken met de weg die ik heb afgelegd, hoe ik was en wat ik allemaal heb meegemaakt Vroeger kon ik door mijn irrationaliteit heel ver kon komen, dat heb ik laten gaan, want ik ben blij met hoe en wie ik nu ben. De liefde speelt een grote rol in mijn leven of het nou wel lukt of niet, alle vrouwen zijn wel eens zo irrationeel in de liefde.”

Op het nummer ‘Moonlight Shadow’ is Miss Montreal met haar moeder te horen. “Dat was mijn idee, zij zong het eigenlijk altijd in een band. Tot mijn veertiende dacht ik dat dit nummer van haar was. Het is live, thuis in de woonkamer, opgenomen dat is wel tof.” In Paradiso (Amsterdam) kunnen de fans hen samen het nummer horen zingen.

Miss Montreal heeft het nummer ‘Say Heaven, Say Hell’, de titelsong van de serie Utopia van SBS 6, geschreven. In de media werd geschreven dat, mede hierdoor, Amerika haar muziek oppakt. “Ik weet niet of iemand het daar echt oppakt, de media heeft daar een heel ding van gemaakt. ‘Say Heaven, Say Hell’ is wel zo’n nummer met een typisch Miss Montreal geluid. We hadden het nummer al als single en toen zei John (de Mol, red.) dat hij het nummer graag wilde gebruiken voor Utopia. Ik heb nog geen uitzending gezien, het is niet echt mijn ding, maar het is wel leuk dat het zo is gegaan.”

Giel (Beelen van 3FM, red.) liet op t.v. bij De Wereld Draait Door een stukje van ‘Irrational’ horen. “Giel en ik zijn echt heel hecht. Als ik iets maak wat hij niet echt heel stoer vindt dan zegt hij dat ook. Gelukkig is dat nog niet heel vaak voorgekomen en hij is nu ook weer heel blij. Hij zei zelfs dat er mooie liedjes op het album staan, maar ook gewoon een paar knallers.”

Miss Montreal reist heel wat af, zo stond ze een paar dagen geleden nog in het Holland Heineken Huis in Sochi tijdens de Olympische Winterspelen. “In Sochi optreden was één grote chaos, echt supergaaf. Er kunnen ongeveer 800 mensen in het Holland Heineken Huis, één groot feest met de sporters, familie en fans.” Miss Montreal is een groot schaats fan en heeft behalve schaats- ook snowboardwedstrijden gezien.

Terug in Nederland trad Miss Montreal afgelopen dinsdag tijdens het inhuldigingsfeest in Assen op voor de sporthelden en alle fans. “Assen was heel gaaf, ik ben ook gevraagd om in Zwolle voor Michel Mulder te spelen en de schaatsploeg van TVM vroeg me om in Hoogeveen op te treden maar helaas gaat dat vanwege de komende clubtour niet lukken. Het is wel heel leuk dat de schaatswereld me omarmt.”

Miss Montreal heeft een strakke planning door een volle agenda. Na de clubtour door Nederland staat ze op verschillende festivals en start ze later in het jaar met een theatertour. Wat kunnen fans van de aankomende clubtour verwachten? “Tijdens deze tour promoot ik mijn nieuwe album, maar ik speel ook bekende hits. Niet ‘Hoe’ (nummer met Nielson gezongen, red.), dat heb ik wel achter me gelaten. Het is echt weer mijn tour, het wordt ook anders dan iedereen van mij verwacht. De eerste helft van mijn concert is nieuw, pas daarna komen alle hits voorbij en ga ik heel veel doen met het publiek.”

“Ik wil echt goede muziek maken, wil altijd de hele zaal meenemen. Dat is ook de reden waarom mensen me vragen voor optredens, ze weten dat ik dat wel kan. Maar ik wil juist op mijn clubtour mensen meenemen op een muzikale reis, met verhalen over mijn thuissituatie. Dat iedereen begrijpt waarom ik muziek maak en niet alleen maar om het feesten.”

Hoe ziet de toekomst er voor Sanne Hans (Miss Montreal) uit? “Nu eerst op tour, dan starten alle festivals weer. Begin juni op de Nederlandse Antillen spelen en daarna weer festivals tot eind september. In oktober opnieuw heel veel schrijven voor de theatertour die start in februari 2015.”

Vrijdag 28 februari staat Miss Montreal in Podium De Vorstin te Hilversum. Het album ‘Irrational’ is vanaf diezelfde dag te koop. Het belooft een bijzondere avond te worden waarin Miss Montreal het publiek zal meenemen op een muzikale reis waarin ze vooral nummers van haar nieuwe album ten gehore zal brengen maar waar de hits waarmee ze Nederland heeft veroverd en nog steeds verovert niet zullen ontbreken.

Interview door Larissa Lambooij

Zie het promofilmpje van Miss Montreal via deze link.


OUD EN NIEUW PARTY IN DE VORSTIN!

Het nieuwe jaar is weer feestelijk ingeluid met de Oud en Nieuw party in De Vorstin. Niet alleen de grote zaal was deze eerste januari geopend, ook in de kleine zaal kon gefeest en gedanst worden. In de grote zaal stonden recente krakers van dance, pop en rock op het menu, in de kleine zaal klassiekers uit de jaren zestig, zeventig en tachtig. Twee mooie zalen voor dansende feestgangers die het nieuwe jaar in stijl inleidden.

 

Het is inmiddels een ontzettend leuke traditie geworden om in De Vorstin het nieuwe jaar te beginnen. Rond 01.00 uur gingen de deuren van De Vorstin open en konden de bezoekers zich, onder het genot van een glaasje champagne, in het feestgewoel storten. Ondanks dat de in de grote zaal gedraaide muziek de aanwezigen niet altijd kon bekoren stond de dansvloer  bomvol mensen die zo hun eigen dansmoves konden showen. Beneden liep het eveneens vol en konden liefhebbers van echte klassiekers hun hart ophalen en aan de bar een oliebol verorberen. Bezoekers van De Vorstin kregen in deze nacht de kans om van meerdere muziekstijlen te genieten en dansend het nieuwe jaar in te gaan.

 

Het beste van De Vorstin kwam samen in deze eerste nacht van 2014. De onmisbare vrijwilligers stonden weer paraat om feestvierend Hilversum een mooie avond te bezorgen. 2014 belooft veel mooie nieuwe optredens, muziekavonden en andere producties. Houd de site van De Vorstin in de gaten voor de diverse producties het hele jaar door.

Tekst: Larissa Lambooij

DE VORSTIN BETOVERD DOOR HARPISTE LAVINIA MEIJER

Donderdag 19 december deed ’s werelds beste harpiste De Vorstin in Hilversum aan. Een avond boordevol prachtige muziek waarin Lavinia Meijer de uitverkochte zaal meenam naar een andere wereld, een wereld waar de tijd even stil leek te staan. In iets minder dan twee uur kwamen stukken van componisten Philip Glass, Ludovico Einaudi en Jacob ter Veldhuis voorbij. Lavinia Meijer is een artieste die met haar bijzondere manier van spelen en innemende persoonlijkheid het publiek al bij de eerste muzieknoot voor zich wint. Een avond om niet snel te vergeten.  


Een concert van Lavinia Meijer spreekt tot de verbeelding. In de donkere grote zaal van De Vorstin was de prachtige, kunstig bewerkte harp op een witte ronde cirkel op het podium geplaatst. Licht- en beeldeffecten  zorgden op deze cirkel en op het grote scherm achter het podium voor prachtige bewegende beelden van kunstwerken. Al bij opkomst van de vrouw van de avond was duidelijk dat hier een wereldster ging optreden, een rockstar op harp. Lavinia Meijer opende de avond met ‘Passagio’ van de Italiaanse componist Einaudi, waarbij het publiek, zoals ook de rest van de avond, muisstil en aandachtig luisterde. Lavinia Meijer speelt niet alleen prachtig harp, ze betrekt het publiek gemakkelijk bij haar optreden en muziek. Zo vertelde Lavinia dat ze, als inwoonster van Hilversum, gemakkelijk met haar harp op een karretje naar De Vorstin had kunnen lopen, hetgeen voor de nodige hilariteit zorgde.   


Lavinia Meijer speelde deze avond ook het vijfdelige ‘Metamorphosis’ van de Amerikaanse componist Philip Glass, bekend van de film The Hours. Een concert van Meijer is als kijken naar een levend kunstwerk. Tussen stukken door vertelt Lavinia Meijer over de muziek die ze speelt en de mensen die ze heeft ontmoet. Zo vertelt ze over haar ontmoeting met Ludovico Einaudi, van wie zij composities heeft bewerkt voor de harp. Pianist en componist Eunaudi is de laatste jaren nog bekender geworden doordat zijn muziek gebruikt is in de aangrijpende Franse film ‘Intouchables.’ Deze avond speelde Lavinia verschillende door haar bewerkte stukken van Einaudi als ‘Passagio,’ ‘Nuvole Bianche,’ ‘Oltremare,’ ‘Uno Mattina’ en ‘Divenire.’


Na de korte pauze kwamen stukken gecomponeerd door de Nederlandse componist Jacob ter Veldhuis voorbij. Lavinia stelde, “het is bijna Kerst maar ik heb geen kerstliedjes meegebracht. Ik ga een stuk spelen dat anders dan anders is en gaat over waargebeurde verhalen van vrouwen in New York.” Deze ‘Cities Change the Songs of Birds’ is een prachtig stuk waarin de subtiele en explosieve klanken van de harp perfect samengaan met scheldkanonnades als “you lying piece of shit en son of a bitch” van de New Yorkse vrouwen. Meijer stelde dat het stuk in een forum werd beschreven als ‘muzikaal terrorisme’, gelukkig kon het publiek in De Vorstin het stuk met overtuiging waarderen. Het virtuoze concert werd afgesloten met het nummer ‘Divenire’ van Einaudi. Als dank besloot Lavinia Meijer met “ik ben heel blij dat ik hier in De Vorstin voor jullie heb kunnen spelen!”


Na een staande ovatie kwam de ster van de avond nog terug om een laatste, door haar zelf  gecomponeerde compositie te spelen, een ode aan haar geboorteland Zuid-Korea. Deze succesvolle avond in De Vorstin was een fantastisch begin van de clubtour van Lavinia Meijer door Nederland.   


Tekst: Larissa Lambooij

 

DI-RECT BRENGT OUD EN NIEUW MATERIAAL TEN GEHORE IN DE VORSTIN!


De mannen van DI-RECT zetten zaterdag 14 december jl. een show van formaat neer in De Vorstin te Hilversum. Al meer dan tien jaar bestormt deze Haagse band de hitlijsten. Met twee succesvolle albums op zak en een album dat begin volgend jaar uitkomt is één van Nederlands beste bands niet te stoppen. In 2009 veranderde de bezetting door toetreding van toetsenist Vince van Reeken en zanger Marcel Veenendaal en is de band nog succesvoller geworden. In een interview met Larissa Lambooij vorige week stelde toetsenist Vince van Reeken “We gaan er een feestje van maken met zijn allen!” en dat hebben ze absoluut gedaan.


Een optreden met DI-RECT staat garant voor klasse muziek waarbij tekst, zang èn de muziek zelf indruk maken. De avond werd geopend door Taymir, een jonge band, ook afkomstig uit Den Haag. Met de hit ‘AAAAAH’ op zak en uitgeroepen tot Serious Talent op 3FM lieten ze zien dat zij nog maar aan het begin staan van een succesvolle muzikale carrière met catchy tunes. Zanger Bas Prins heeft een mooie stem die perfect aansluit op de pakkende muziek die zij maken.


Na een kort intermezzo betrad DI-RECT, de band van de avond, het podium. Direct werd duidelijk waarom fans naar de Vorstin waren gekomen. De zaal was niet tot de nok toe gevuld maar dat leek de band niet te deren, ze speelden ruim anderhalf uur vol overgave. De mannen weten individueel te imponeren en dat is te horen. Hits van de laatste twee albums This Is Who We Are en Time Will Heal Our Senses kwamen voorbij. Met nummers als ‘Holiday,’ ‘This Is Who We Are’ en ‘Natural High’ zong en klapte het publiek enthousiast mee. De band gaat voor kwaliteit; het prachtige pianospel, bombastisch gitaarwerk, stevige drums en indringende zang zorgen voor een onuitputtelijke, muzikale energie.


Het publiek kreeg alvast een voorproefje van het nieuwe album, dat begin volgend jaar uitkomt, voorgeschoteld. Nummers die qua tekst en uitvoering bijblijven en waardoor de bandleden zich nogmaals bewijzen als getalenteerde songwriters. Bij ‘Times Are Changing’ ging uiteindelijk het publiek, dat gitarist Spike treffend typeerde met “wat zijn jullie allemaal beleefd”, toch even helemaal los. Na het energieke ‘Young Ones’ en een gezamenlijke buiging van de band zat het optreden er helaas weer op.


DI-RECT speelt zelfverzekerd, vol energie en is een band die iedereen eens live gezien moet hebben. DI-RECT maakt momenteel een clubtour door Nederland, er staan nog een paar data op verschillende podia in Nederland in de planning.


Tekst: Larissa Lambooij

INTERVIEW DI-RECT

Interview met Vince van Reeken, toetsenist van DI-RECT: “We gaan er een feestje van maken met zijn allen!” Op 14 december staat DI-RECT in Podium de Vorstin in Hilversum.

De Haagse band DI-RECT is al meer dan tien jaar één van de meest succesvolle bands die ons land rijk is. In 2009 veranderde de bezetting van de band door de toetreding van twee nieuwe leden, zanger Marcel Veenendaal en toetsenist Vince van Reeken en het vertrek van Tim Akkerman. DI-RECT maakte daarna twee prachtige albums en de band is vandaag de dag succesvoller dan ooit. Op 14 december a.s. staan ze in De Vorstin te Hilversum. Larissa Lambooij sprak Vince van Reeken over het nieuwe DI-RECT album en de band zelf.

DI-RECT maakt momenteel een clubtour door Nederland en brengt daarbij oud en nieuw materiaal ten gehore. Ondanks dat de band al meer dan tien jaar in de hitlijsten te vinden is weet de band van geen ophouden. Vince: “Het gaat super goed met DI-RECT. We zijn in de laatste fase van de opname van ons nieuwe album. Elke dag, van twaalf uur ‘s middags tot twaalf uur ’s nachts, zitten we in de studio en in het weekend touren we. We zijn de hele dag met muziek bezig en dat voelt ontzettend goed.” Het nieuwe album komt in het voorjaar uit. De nummers zijn door de bandleden zelf geschreven en geproduceerd en opgenomen in de studio van Bas (van Wageningen, bassist van DI-RECT, red).

Het betekende een nieuwe uitdaging voor de mannen die zich al meerdere malen hebben bewezen als getalenteerde songwriters. Vince : “Het is wel heel spannend om alles zelf te doen. Bij de vorige platen (This Is Who We Are, Time Will Heal Our Senses) hebben we in de studio van Bas gewerkt maar zijn we ook naar Brussel gegaan om op te nemen. Daar zit je dan twee weken met een editor en producer als een soort zesde bandlid die alles van buitenaf ziet. Nu doen we echt alles zelf. Schrijven met vijf mensen geeft vijf meningen, dat is een uitdaging maar het is wel gelukt.” Vince van Reeken heeft ook voor het nieuwe album nummers geschreven. “In het voorjaar komt de CD uit. Voorlopig hebben we een aantal optredens gepland. Volgend jaar gaan we verder met touren en het festival seizoen staat ook weer voor de deur. Dan hoop je met de nieuwe plaat onder de arm zoveel mogelijk mensen te laten horen wat je gemaakt hebt.” Misschien staat de band in 2014 wel op grote festivals zoals Pinkpop.

Met This Is Who We Are en Time Will Heal Our Senses werd een nieuwe periode ingeluid voor de band. “Ik denk dat onze sound zeker veranderd is. DI-RECT was vroeger meer een gitaarband. Door mijn inbreng als toetsenist en Marcel als zanger klinkt de band vanzelf anders.” Onlangs heeft de band het nummer ‘Where We Belong’ samen met DJ Fedde Le Grand uitgebracht. “Fedde Le Grand kwam op ons pad door een gezamenlijke vriend. Het nummer is echt super vet geworden, house muziek zit in mijn genen, net als bij Jamie, onze drummer.”

Vince groeide op met muziek van The Beatles en The Beach Boys, maar luisterde ook veel naar jazz. Vince: “Vanaf jongs af aan speelde ik piano en vond het leuk om blues en boogie woogie te spelen. Toen ik een jaar of dertien was luisterde ik alleen maar naar heavy metal en hardrock. Die diversheid in muziek heeft me veel geleerd.” 

De vijf mannen spetteren altijd op het podium, doen ze dat daarbuiten ook?
Vince: “We zijn vijf verschillende persoonlijkheden maar de muziek en gezamenlijke interesses maken ons heel erg close. Dat geldt ook voor het schrijfproces, daar zijn we met z’n allen vol passie mee bezig. We hebben nooit echt ruzie, wel gezonde discussies en komen er altijd weer uit. Je gaat toch met z’n allen voor de winst. Het is eigenlijk een beetje als een voetbalteam, soms heb je een wedstrijd gespeeld die niet even lekker ging maar daarna is het weer goed en uiteindelijk win je weer.”

Een geolied team zijn de mannen van DI-RECT zeker. Vince: “Dat ik de hele dag met muziek bezig kan zijn, kan optreden, opnemen en daar mijn brood mee kan verdienen is een droom die is uitgekomen. In de toekomst zou touren in het buitenland geweldig zijn. Je moet blijven dromen, je grenzen verleggen en zoveel mogelijk spelen.”

Hoe zal hun nieuwe plaat gaan klinken? Vince: “Je hoort absoluut de DI-RECT sound. Time Will Heal Our Senses is al weer uit 2011 en na die tijd hebben we ontzettend veel gedaan. We hebben veel gespeeld, geleerd en nieuwe muziek ontdekt. Ik denk dat die invloeden zeker te horen zullen zijn. Als toetsenist ben ik heel erg in de synthesizers van de jaren zeventig en tachtig gedoken. Die unieke sound beïnvloedt je bij het schrijven. Ik denk dat er veel goeie nummers bij zitten.”

Fans van DI-RECT zullen tijdens de optredens kunnen genieten van oud en nieuw materiaal, een unieke gelegenheid om nu al nummers van het nieuwe album te horen. Het voorprogramma wordt verzorgd door Taymir, een jonge band uit Den Haag die hoge ogen gooit op de Nederlandse radio. Op 14 december staat DI-RECT in De Vorstin te Hilversum. “We gaan er een feestje van maken met zijn allen!” stelt Vince van Reeken enthousiast. Wil je Vince en de mannen van DI-RECT in al hun glorie aanschouwen grijp dan je kans, de kaartverkoop gaat hard!  

Interview door: Larissa Lambooij



DE STAAT!

Met een “ja, ja Hilversum” liepen de mannen van De Staat zaterdag 16 november jl. het podium op om een knallende show weg te geven. Een avond met De Staat is een ervaring. Live klinken de nummers van hun albums nog beter dan op de plaat zelf. De mannen zijn een onuitputtelijke bron van energie die gemakkelijk overslaat op het publiek. Een kolkende massa feestende Vorstin bezoekers was het resultaat.

 

Torre Florim, leadzanger van de band, is een echte gangmaker. Hij zweept de zaal op, maakt grapjes en showt zijn vele dansmoves aan het publiek. De band speelt al zeven jaar met elkaar en dit is zeker te merken. Ze zijn op elkaar ingespeeld als een goed werkend horloge dat met de minuut sneller en enthousiaster tikt. Hun derde album I_CON zorgde voor nog meer energieke en goed in elkaar stekende nummers. Catchy tunes die na één keer beluisteren blijven hangen. De vijf zijn bezig aan een tour die hen zelfs naar het buitenland brengt.

 

In bijna twee uur werden vele nummers van vooral hun tweede en derde album ten gehore gebracht. Wat bij een concert van De Staat blijft hangen is het plezier en energie waarmee hun optreden gepaard gaat. Met veel rook en lichteffecten wordt het gewenste resultaat bij elk nummer behaald. Nummers die er met vlag en wimpel bovenuit staken waren ‘Make Way For The Passenger’ en ‘Sweatshop.’ Het in alle opzichten geslaagde concert gaat in een rap tempo voorbij, de muziek staat centraal en dat merkt het publiek. De zaal ging volledig los. De Staat maakt lekker in het gehoor liggende muziek zonder poespas en betrekt het publiek uitstekend in hun show. Velen zongen en bewogen mee met de aanstekelijke dansjes van de afzonderlijke leden. Na nog een paar toegiften zat de avond er al weer op. Deze vijf mannen horen op het podium en bezorgden de liefhebbers van hun songs een onvergetelijke avond in De Vorstin.

 

Tekst: Larissa Lambooij

DOUWE BOB STAAT ZIJN MANNETJE IN DE VORSTIN

De beste singer-songwriter van 2012 deed donderdag 14 november de Vorstin aan tijdens zijn uitgebreide clubtour door Nederland. Met nummers van o.a. zijn succesvolle debuut album Born In A Storm maakte Douwe Bob indruk. Met zijn repertoire van rauwe country/rock zette hij, mede door zijn bijzondere en unieke stemgeluid, een geslaagd optreden neer.


De avond werd verrassend geopend door Pieter van Vliet, die onder de naam Port Of Call muziek maakt om bij weg te dromen. Gewapend met gitaar en af en toe een mondharmonica speelde en zong Pieter een half uur zijn muziek uit het hart. Interactie met het publiek was er volop door grappige anekdotes over nummers opgedragen aan Katwijk. Van Vliet pakte met zijn ontwapende humor “okay, nog één nummer, maar ik moet wel mijn laatste trein halen” het publiek in. A la Mike Rosenberg van Passenger kreeg Pieter van Vliet alleen met zijn gitaar en zijn stem het publiek muisstil.


Douwe Bob beklom na een kort intermezzo alleen, met zijn gitaar, het grote podium van de Vorstin om zijn optreden  met een rustig nummer ‘Standing Here Helpless’ te beginnen. Na het eerste nummer alleen gezongen te hebben kwam de voltallige band, bestaande uit een gitarist, bassist, toetsenist en drummer hem versterken. Dat Bob een stage presence heeft mag duidelijk zijn door de aandacht die de toegestroomde tiener meisjes hem gaven. Hem leek die aandacht niet veel te doen, hij genoot vooral samen met zijn band van de muziek en bracht zijn zelfgeschreven nummers zonder grote opsmuk ten gehore. Met een “hallo Hilversum!” trok hij zijn jasje uit en vroeg het publiek dichterbij te komen. Nummers als ‘Born In A Storm,’ ‘Judge, Jury & Executioner en zijn laatste hit ‘You Don’t Have To Stay’ volgden elkaar in een rap tempo op. Het werd een optreden waarin upbeat nummers afgewisseld werden met rustigere, zonder de Douwe Bob sound te verliezen. Dit zorgde voor niet veel verrassingen in de setlist maar een traktatie was het wel.


Douwe verstaat zijn vak, waarbij invloeden van artiesten als Johnny Cash, James Taylor en Elvis Presley goed te zien en te horen zijn. Een klein persoonlijk verhaal, een ode aan één van zijn helden uit de muziekgeschiedenis in de vorm van een cover hier en daar zou het publiek nog meer betrekken bij zijn optreden. Toch krijgt hij het publiek meerdere malen aan het meeklappen en zingen. Tegen het einde van het concert werd iedereen gevraagd “ready for some rock and roll?” waarna het nummer ‘Multicoloured Angels’ waarmee hij doorbrak, werd ingezet. Dat Douwe Bob pas begin twintig is vergeet je snel. Zijn rokerige stem en mooi gitaarwerk maken hem tot een bijzonder talent met internationale allure.


Tekst: Larissa Lambooij    

CHIC FEATURING NILE RODGERS IS EEN UITVERKOCHT DISCOFEEST IN PODIUM DE VORSTIN!

Donderdag 12  september was het zover om muziekgeschiedenis te schrijven in de Vorstin te Hilversum. Niemand minder dan Nile Rodgers met zijn voltallige Chic band stonden stipt om 21.00u in de startblokken om een bijna twee uur durende spektakel show af te leveren. Tijdens deze onvergetelijke avond werden de hits van deze Amerikaanse topmuzikant vol overgave ten gehore gebracht. Hier de recensie: 

 

Sinds 1976 maakt Nile Rodgers samen met Bernard Edwards (inmiddels overleden) muziek in de discoformatie van Chic. Rodgers begon zijn carrière als gitarist in het wereldberoemde Apollo Theatre in Harlem, New York. Hier deelde hij met o.a. Aretha Franklin, Parliament Funkadelic, Ben E. King en The Cadillacs het podium om de kneepjes van het vak te leren. Ondanks zijn vele successen besloot Rodgers samen met Edwards op bas zijn eigen muziek te gaan spelen en eigen nummers te schrijven. Chic was zijn antwoord waarin strakke beats, een funky bas en ritmische gitaarriffs de boventoon voerden. Nile Rodgers schreef samen met zijn band Chic discogeschiedenis. Eind jaren zeventig bracht de band het album C’est CHIC uit waarmee op de hit ‘Le Freak’ vele discogangers uit hun stekker gingen. Andere hitnummers als ‘I Want Your Love,’ ‘Good Times’ en ‘My Forbidden Lover'  waren geboren. Bezige bij Rodgers liet het niet bij Chic alleen. Hij schreef en werkte o.a. met David Bowie  (Let’s Dance), Madonna (Like a Virgin), Diana Ross (Upside Down, I'm Coming Out), Duran Duran (Notorious) en INXS (Original Sin), Sister Sledge (We are Family en He's the Greatest Dancer). En natuurlijk niet te vergeten de recente nummer één hit van Daft Punk, ‘Get Lucky’. Al deze hits kwamen deze avond voorbij.

 

Om 21.00u betrad de man van de avond samen met zijn voltallige band, bestaande uit o.a. prachtig in het wit geklede zangeressen, een trompettist en een saxofonist het podium. Het publiek danste en zong uitbundig mee op de vele hits die loepzuiver en enthousiast werden vertolkt. Behalve Nile Rodgers met zijn gitaarkunsten stal ook de basgitarist met zijn brede glimlach de show. Nile vertelde het publiek dat hij zich door dit soort optredens weer als een jongen van zestien voelt. “Life is crazy, life is beautiful, we came here to have a party!” Het publiek zong en scanderende tijdens dit uitverkochte concert elk nummer uit volle borst mee en voelde zich ook weer even jong. De avond werd groots afgesloten met veel bezoekers op het podium die meedansten met Chic. Nile Rodgers moest toch wel even duidelijk maken dat hij na al die jaren nog steeds een belangrijke speler in de muziekindustrie is. Zo vertelde Nile dat hij al in meer dan 79 landen op nummer één staat met het samen met Daft Punk geschreven nummer ‘Get Lucky’ en bovendien de samenwerking is aangegaan met de Zweedse DJ/producer Avicii. Helaas zat het er na iets minder dan twee uur spelen voor Chic op, maar gelukkig voor de fans beloofde Nile “we will come back, I promise you!”

 

Hierna kon het publiek tot in de late uurtjes dansen en feesten op muziek gemixt door DJ Hell.nl om het driejarig bestaan van Podium de Vorstin te vieren. Een avond waarin niet alleen een held in de muziekgeschiedenis het podium betrad maar daarmee ook in Hilversum een mooi stukje discogeschiedenis werd geschreven.

 

Tekst door: Larissa Lambooij
Foto door: Tom Baetsen

THE FORTUNATE SONS ZIJN EEN TRIBUTE BAND VAN KLASSE FORMAAT!

Afgelopen vrijdag stond de enige echte tribute band van C.C.R, The Fortunate Sons, in de Vorstin. Het podiumcafé stond stampvol verwachtingsvolle bezoekers die een heerlijke muziekavond wilden beleven. Al bij de eerste noot was het duidelijk: de bezoekers zouden getrakteerd worden op echte gouden ouden. Lees de recensie hier!


Creedence Clearwater Revival heeft bijzondere en bijna ontelbare klassiekers op zijn naam staan als ‘Proud Mary’ en ‘Have You Ever Seen The Rain’. Niet alleen de nummers zullen velen bekend in de oren klinken ook de karakteristieke sound in de nummers is onmiskenbaar van C.C.R.


De Vorstin heeft al meerdere keren een tribute band mogen ontvangen. Vrijdag was het de beurt aan The Fortunate Sons, bestaande uit zanger en gitarist Toon Eppink, bassist Ipo van Drooge en op drums Marco Oonincx. Deze mannen brachten een weergaloze ode aan de muziek van C.C.R. Qua stemgeluid en het samenspel van de band doen ze niet onder voor de originele band en de beste frontman himself, Mr. John Fogerty. Met een biertje in de hand gingen de mannen er, zoals ze zelf zeiden, ‘een feestje van maken in De Vorstin!’ In een strak tempo kwamen er wel meer dan 28 nummers voorbij. Heerlijk om eens zoveel mooie nummers zo goed gespeeld achter elkaar te horen.

Bekende hits als ‘Born On The Bayou’, ‘Who’ll Stop The Rain’, ‘Bad Moon Rising’, ‘I put A Spell On You’ en natuurlijk ‘Fortunate Son’ passeerden de revue. De mensen in het publiek genoten overduidelijk van deze muzikale reis. Een reis waar zelfs de oude moves uit de kast werden gehaald en even heerlijk los werd gegaan op de dansvloer voor het podium. De band kreeg het publiek bij sommige nummers zover om uit volle borst mee te zingen en zo even terug in de tijd te stappen.

Een absolute traktatie waren de verschillende solo’s die de mannen op het podium ten gehore brachten. De lichtshow die hierbij werd verzorgd door  medewerkers van de Vorstin zorgde voor een extra dimensie. Toon Eppink en bandleden zongen en speelden vol overgave. Waarbij velen misschien toch wel dachten ‘I should have learned to play the guitar.’ Meer dan anderhalf uur stonden de mannen op het podium waarbij zelfs nog een toegift in de vorm van ‘Proud Mary’ werd gegeven. De gemiddelde publieksleeftijd lag iets hoger maar dit weerhield veel jongeren er niet van om ook naar goede muziek te komen luisteren. Voor velen kwam het einde zeker veel te vroeg in het volgestroomde muziekcafé.

Wil je nog een keer een leuke coverband avond in de Vorstin beleven, op vrijdag 17 mei a.s. vindt de voorronde van Clash Of The Coverbands plaats in de Vorstin.

Check Facebook Podium de Vorstin voor foto’s en tekst van dit optreden!

Tekst: Larissa Lambooij 

Fotograaf: Tom Baetsen

SANDRA VAN NIEUWLAND SCHITTERT IN PODIUM DE VORSTIN

Zaterdag 6 april jl. stond Sandra van Nieuwland met haar band voor een uitverkochte zaal in de Vorstin te Hilversum. Deze The Voice kandidaat van 2012 trok veel bezoekers en trad dit weekend zelfs twee keer achter elkaar op in de Vorstin.

De avond werd geopend door zanger Ivar, ook een The Voice kandidaat, en zijn gitarist. Zij trakteerden de bezoekers in de tot de nok toe gevulde zaal op een aantal bekende covers. Om 21.15 uur was het dan  zover en kon iedereen, na Sandra van Nieuwland wekenlang op de tv gevolgd te hebben, haar eindelijk in levende lijve aanschouwen. Onder begeleiding van een zevenkoppige band, waaronder een trompettist en saxofonist, begon Van Nieuwland aan een muzikale reis waarin ze vele klassiekers maar ook een aantal eigen nummers ten gehore bracht. Ze zong met overgave, passie en bovenal loepzuiver, een vergelijking met Adele, Amy Winehouse en Duffy is snel gemaakt.

 

Veel nummers van haar album And More zoals ‘Jolene’, ‘Beggin’ en ‘Ben’ kwamen voorbij, afgewisseld met solo’s van de in topvorm verkerende band. Uiteraard ontbrak het alom bekende ‘Keep Your Head Up’ van Ben Howard, waarmee Sandra onlangs nog een hoge positie in de Nederlandse hitlijsten behaalde, niet. Van Nieuwland’s oude  jazz/popcombo Applethree begeleidde haar met contrabas en jazz gitaar bij nummers als ‘Brand New Key’ en ‘Diamonds Are a Girl’s Best Friend’. Als een doorgewinterde performer bespeelde Sandra het publiek, dat werd opgezweept maar vooral getrakteerd op een unieke stem. Van Nieuwlands vertolking van ‘Time in a Bottle’ van Jim Croce onder begeleiding van een akoestische gitaar bracht het publiek in vervoering.

 

Het optreden werd met de nummers ‘Venus’ en ‘Jungle Drum’ tot een spectaculair einde gebracht. Het bleef niet bij één toegift en als klap op de vuurpijl haalde Van Nieuwland ook nog een gelukkige man op het podium die zijn vriendin een aanzoek deed. Na een volmondig JA werd het concert voor velen, zoals Van Nieuwland duidelijk wilde maken met het nummer ‘A Night Like This’: onvergetelijk. Sandra van Nieuwland stond behalve op deze uitverkochte zaterdagavond ook afgelopen vrijdag in de Vorstin. Met een repertoire van covers en eigen nummers, waarin jazz en pop de belangrijkste ingrediënten zijn, heeft Sandra van Nieuwland bewezen wat ze in haar mars heeft. De fans van Sandra van Nieuwland zullen haar zeker blijven volgen. Kortom, weer een geslaagde avond in de Vorstin waarvan er nog vele zullen volgen!

 

Tekst: Larissa Lambooij

 

PREMIERE TIJDMASJIEN IS EEN UITVERKOCHTE HIT!

Vrijdag 29 maart was het zover, de première avond van TIJDMASJIEN! Dit jaren zeventig en tachtig muziekspektakel is van dezelfde hand als van de makers van Soulfood. Binnen no time was de avond uitverkocht en kon het publiek genieten van hits uit de jaren 70 en 80. TIJDMASJIEN is een absolute aanrader voor iedereen die met of zonder fluorescerende kleding uit zijn stekker wilt gaan!

Vanaf 21.30u kon het Vorstin publiek een kijkje nemen bij deze nieuwe avond. Het zou een heerlijke en gezellige dansavond worden voor jong en oud. Al snel stond het podium vol dansende feestvierders getooid met door de Vorstin uitgedeelde glow in the dark kettingen en armbandjes. Gelukkig zal Tijdmasjien vanaf nu 1x in de twee maanden in de Vorstin voorbij komen. De muziek voert je mee naar de geweldige tijden van de jaren 70 en 80, soms kwamen er zelfs  hits uit de jaren 50 en 60 voorbij. Zoals bijvoorbeeld Elvis met zijn Hound Dog en Chubby Checker’s The Twist.

Bij de jaren 80 denk je vaak aan films als The Breakfast Club en Pretty in Pink. Met bijbehorende muziek van David Bowie, The Smiths, Michael Jackson, Blondie tot Bon Jovi. De ten gehore gebrachte muziek was een mix van Pop & Synth-Disco, New Wave & New Romantics, Ska & Punk & Rock, Nederpop & Hiphop, Glamrock & Hardrock, Surf & Reggae, Beat & Soul en Rock & Roll! De groten der groten werden gedraaid wat tot veel herkenning leidde bij het swingende publiek Het was duidelijk dé avond van de jaren 80, bezoekers gekleed à la 1980 kregen zelfs gratis toegang!

De DJ’s van de avond, DJ Hell.nl en DJ Danny Diamond, brachten afwisselend het publiek in extase. De avond kende zelfs een aantal wedstrijden, van airguitar tot hoela dansen waarbij verschillende LP’s konden worden verdiend. Iedereen was in een geweldige mood, het maakte niet uit hoe gek je danste, je was toch even terug in de tijd. Het publiek ging nog tot de late uurtjes door op de vele hits die de jaren 70 en 80 ons brachten. Zoals de Simple Minds al zongen, don’t you forget about me! Met zo’n geslaagde avond zal het publiek Tijdmasjien zeker niet snel vergeten! Hou de Vorstin site in de gaten voor de volgende Tijdmasjien!

Tekst: Larissa Lambooij

INTERVIEW MET THE GATHERING DOOR LARISSA LAMBOOIJ

Interview met The Gathering, De Vorstin, 22 februari

The Gathering: ‘onze eigen stem, onze eigen muziek, dat is The Gathering’

The Gathering vermaakt fans al meer dan twintig jaar met hun muziek. Van de begin- periode waar de band vooral metal speelde tot een hedendaagse stroming die zij het beste omschrijven als triprock. Een mengeling van melodieuze harde maar ook zachtere muziek. De mooie en indringende stem van de Noorse zangeres Silje Wergeland heeft de band een nieuw geluid meegegeven. The Gathering trad vrijdag 22 februari jl. op in podium De Vorstin te Hilversum. Hun nieuwe CD ‘Disclosure’ is in 2012 uitgekomen. Voor De Vorstin maakten drummer Hans Rutten en zangeres Silje Wergeland tijd voor een interview.

 

  • Voor de mensen die jullie nog niet kennen, kunnen jullie iets over de band vertellen, hoe zijn jullie begonnen?

Hans: We zijn een lange tijd geleden begonnen, 25 jaar geleden om precies te zijn. Als metal band gestart, misschien wel death-metal of beter gezegd doom-metal. Doomisch, een beetje symfonische metal muziek. We waren nog jong.

Silje: We zijn nog steeds jong!

Hans: 25 jaar geleden hebben we een album opgenomen en speelden veel in het buitenland, o.a. in Zuid-Amerika, Argentinië en Israel. Op een bepaald moment zijn we afgestapt van de doom-metal vocals, het hoorde niet meer bij ons. Daarna een nieuw album gemaakt met een nieuwe zanger, maar dat werd niet goed ontvangen. Het werkte gewoon niet met onze muziek. We hebben toen een periode vrij genomen.

 

  • Wat hebben jullie toen gedaan?

Hans: Veel nummers geschreven en gezocht naar een goede vocalist. We vonden Anneke van Giersbergen en hebben met haar 6 albums gemaakt. De hele wereld gezien en een top 40 hit gehad in Nederland.

  

  • Met welk nummer?

Hans: Met Strange Machines. Daarna zijn we weer de studio in gegaan en hebben later in Noord- en Zuid-Amerika opgetreden. In 2007 stapte Anneke uit de band en vonden het moeilijk haar als frontvrouw te verliezen.

 

  • Was dat een moeilijke periode?

Hans: Na 13 jaar was dat best moeilijk maar we hebben gewoon weer nummers geschreven en zijn op zoek gegaan naar een nieuwe zanger.

Silje: Ja!

Hans: We waren alweer begonnen aan een nieuw album met vocalen maar we hadden geen idee hoe we er een goed album van konden maken. Het touren hadden we even van ons afgezet. We vonden dat het tijd was om na een aantal jaar een goed album te maken. Met Silje  viel alles op zijn plek.

 

  • Wisten jullie al wie Silje was?

Hans: Nee.

Silje: Nog niet.

 

  • Hoe zijn jullie bij elkaar gekomen?

Hans: Via het internet, via e-mail. Wat we van haar hadden gehoord vonden we heel goed. Wij stuurden demo’s op en zij zond ons nummers terug.

Silje: We waren wel met 5, 6 nummers tegelijk bezig.

Hans: Op een bepaald moment was het okay, en voelde weer echt als een band. We begonnen al snel het oude materiaal te spelen.

Silje: Na een paar maanden hadden we al veel nummers klaar.

Hans: In augustus zijn we de drums gaan opnemen. Het was een heftige en intensieve tijd, in 2008.

 

 

  • En jij bent uit een andere band gekomen, Silje?

Silje: Ja, ik kom uit Noorwegen, mijn oude band ook. We dachten om een pauze in te lassen, ik wilde iets heel anders. En toen waren deze gasten op zoek naar een zanger, het was een perfecte fit.

Hans: Ook op het persoonlijke vlak.

Silje: In een band moet het professioneel en persoonlijk goed lopen. Of we eindigen als Slayer, waar Dave Lombardo de aankomende tour niet met de rest van de band meereist.

Hans: Niet iedereen vindt Slayer leuk…..

 

  • Vorig jaar is jullie nieuwe CD ‘Disclosure’ uitgekomen, hoe is dit tot stand gekomen?

Silje: Deze CD was echt een product van het elkaar goed kennen. Samen hebben we alles, op verschillende manieren tot stand gebracht. Ik heb op Disclosure ook de vocals gemaakt, omdat we niet wisten wie er precies wat ging zingen.

Hans: Het was een project van ons allen, de tijd nemen en gewoon lekker schrijven. Alles was meer uitgebalanceerd.

Silje: We hebben het niet afgeraffeld. Bij de voorlaatste CD, ‘The West Pole’, was alles nog heel geheim. We wilden eerst mij als zanger naar voren brengen voordat de nummers uitkwamen. Nu was het veel meer relaxed, we hoefden niets te bewijzen.

 

  • Hoe reageerden de fans op jullie nieuwe muziek?

Hans: We hebben goede reviews gehad.

 

  • Hebben jullie een grote tour gedaan nadat jullie ‘Disclosure’ uitgebrachten?

Silje: Vorig jaar was een avontuurlijk jaar voor velen van ons. Ik heb een baby gekregen, een maand voordat het album uitkwam. Dus was het een beetje moeilijk een grote tour te doen. We hebben toch besloten het album uit te brengen en even met de tour te wachten.

 

 

  • Staat er een grote tour in de planning?

Hans: Dat is moeilijk te organiseren. Omdat we ons eigen werk en zijprojecten hebben zijn we niet een 100%  professionele band. Het is lastig om alle agenda’s met elkaar af te stemmen.

 

  • Als jullie op tour gaan, waar zou deze jullie brengen?

Hans: We denken dit jaar nog te touren in Europa. Misschien volgend jaar in Zuid-Amerika.

 

  • Hoe zouden jullie de muziek die jullie maken omschrijven?

Hans: We hebben veel verschillende invloeden in onze muziek.

Silje: Het is niet echt metal muziek, maar je hoort wel metal- invloeden.

 

  • Wat is jullie een favoriete nummer op het album?

Silje: Ik heb er meerdere: ‘The Heroes for Ghosts’ was één van de eerste nummers die we hebben uitgebracht. En het nummer ‘I Can See For Miles’, deze is vooral experimenteel.

 

  • Houden jullie op het podium vast aan een bepaalde setlist?

Hans: Ja, vooral nummers van het nieuwe album.

Silje: We spelen zeven nieuwe nummers, maar ze zijn heel lang, 8 tot 11 minuten.

Hans:  En daarnaast oude nummers die duidelijk passen bij de nieuwe.Maar ook wel rock nummers, het is niet alleen experimenteel. Het moet wel bij de atmosfeer passen die we willen creëren.

 

  • Waar komt de naam The Gathering vandaan?

Hans: The Gathering komt uit een zin in de film Highlander, een vriend kwam hiermee.

 

 

  • Jullie hadden het over optreden in het buitenland, waar treden jullie het liefst op?

Hans: In bijvoorbeeld Zuid-Amerika is de atmosfeer in het publiek helemaal anders. Ze zijn daar erg enthousiast, maar ik vind het overal leuk om op te treden.

Silje: Europa is geweldig, maar Europeanen kunnen wat stijver zijn. Buiten Europa is ook super.

 

  • Hebben jullie altijd geprobeerd een aparte sound neer te zetten met The Gathering?

Silje: Voor mij is het echt dat ik altijd avontuurlijk probeer te zijn. Ik wil mezelf niet de hele tijd herhalen. Iron Maiden kan dit doen, elke keer hetzelfde album opnemen The Gathering is anders, wij willen nieuwe wegen inslaan en telkens iets nieuws proberen. Je weet nooit wie of wat er om de hoek komt kijken.

 

  • Hebben jullie een band die jullie inspireert of heeft geïnspireerd?

Hans: Heel veel. Vooral veel oude en nieuwe Engelse bands als Slowdive en de band Cocteau Twins uit Schotland. Maar ook Canadese bands als Rush zijn een inspiratiebron.

 

  • Kunnen jullie zeggen dat jullie sound internationaal is dat een breed publiek aanspreekt?

Hans: Ja, ik denk dat dit wel waar is.

 

  • Denken jullie dat dit een belangrijk aspect is van de band?

Hans: We zijn een soort crossover band en hebben veel genres in ons repertoire. The Gathering is niet alleen metal of death-metal. We maken gebruik van verschillende stijlen als pop, symfonisch, oude stijlen, nieuwe stijlen, het is een mix van de jaren zeventig, tachtig en negentig. Er zijn verschillende elementen van andere bands in onze muziek vertegenwoordigd maar het is ook gewoon The Gathering, met onze eigen stem en onze eigen muziek. 

 

 

  • Wat is jullie favoriete album tot nu toe?

Hans: Ik vind het laatste album erg goed, “Disclosure”.

Silje: Ik ook. Iedereen zegt dat en het is veel beter dan het album ‘The West Pole’. Ik denk niet dat dat een slecht album was maar we waren wel wat gedesoriënteerd toen.

Hans: Dit album is goed gebalanceerd.

 

  • Is dit album persoonlijker?

Hans: Ja.

Silje: Zeker.

 

  • Hebben jullie nog dromen voor de aankomende tijd?

Silje: Veel meer muziek maken en meer muziek spelen.

Hans: Spelen in Nederland en Europa.

 

  • Misschien een grote tour in het verschiet?

Hans: Misschien, maar dit (De Vorstin) is ook een geweldige plek om op te treden. Erg goed, een mooie sound en aardige mensen.

 

  • Als een internationale band zou vragen of jullie in het voorprogramma willen staan, zouden jullie dat doen?

Silje: Absoluut!

Hans: Als het mogelijk is wel, maar dat is erg moeilijk.

Silje: Natuurlijk is het mogelijk. Als Radiohead ons zou vragen zouden we dat doen.

Hans: Dat zou geweldig zijn.

   

  • Als jullie optreden proberen jullie jezelf dan altijd op een bepaalde manier neer te zetten?

Silje: Muziek spelen en een geweldige tijd hebben.

Hans: We hebben altijd een geweldige tijd op het podium, maar het is ook hard werken.

 

  • Heeft dat ook te maken met het publiek?

Silje: Ja, natuurlijk. Een paar jaar geleden traden we in Mexico op. We hadden veel vluchten achter de rug en moesten dealen met verschil in hoogten, maar het publiek gaf zoveel terug, dat was erg inspirerend.

 

  • Treden jullie liever voor een klein of voor een groot publiek op?

Silje:We hebben vaak voor een groot publiek gestaan, maar bij een kleiner publiek heb je veel meer contact met mensen. En vaak als we in Nederland optraden kon je merken aan het publiek dat ze echt aan het luisteren waren en alleen oor/oog hadden voor de muziek die we maken. Dat was geweldig.

 

  • Wat gaan jullie hierna doen?

Silje: We hebben nog een aantal optredens in de planning staan (Eindhoven, Bergen op Zoom, Emmen en het Durbuy Rock Festival in België).

 

  • Zien we jullie nog dit jaar terug tijdens een grotere tour?

Silje: Misschien in de herfst.

Hans: Ik hoop het zeker.

 

Interview door: Larissa Lambooij

 

 

 

FANS SMULLEN VAN THE GATHERING IN DE VORSTIN!

Al meer dan twintig jaar maakt de band The Gathering muziek en hebben zij inmiddels  vele cd’s op hun conto staan. De uit Oss afkomstige 5-koppige band is in 1989 opgericht en heeft verschillende bezettingen gehad. Ook de muziek is veranderd, van metal naar een mix van postrock, triprock, ambient en metal. Dit maakt hun sound tot een bonte mengelmoes waar fans van smullen.

 

Vorig jaar is het nieuwe album Disclosure uitgekomen. Goed ontvangen maar door persoonlijke redenen was de band niet tot een volle tour gekomen. Gelukkig is de band sinds begin van dit jaar bezig met een kleine tour. Op vrijdag 22 februari was de Vorstin aan de beurt en kon The Gathering hun nieuwe en oude materiaal in de grote zaal ten gehore brengen. Nadat zangeres Anneke van Giersbergen in 2008 de band verliet heeft de Noorse Silje Wergeland  het stokje overgenomen. Wegeland’s zuivere stemgeluid doet soms een beetje denken aan Sharon den Adel van Within Temptation. Maar hier stopt de vergelijking. The Gathering heeft een eigen sound die de fans als muziek in de oren klinkt. Voor nieuwe luisteraars lijken de nummers vaak teveel op elkaar om de verschillende nummers in de set te kunnen onderscheiden. Dit geeft de muziek dan ook iets aparts mee waardoor je snel kunt wegdromen in je eigen gedachten.

 

Er waren deze zaterdagavond veel bezoekers naar de Vorstin gekomen, niet alleen voor The Gathering maar ook voor de opening act Atlantis.  Deze band uit Utrecht vermaakten met hun metal gitaren, elektronica en doom muziek de aanwezige liefhebbers. Bombastische muziek waarbij gitaren de boventoon voerden en middels een goed staaltje gitaarwerk aan het publiek werd voorgeschoteld. Na 45 minuten gespeeld te hebben was het de beurt aan The Gathering.

 

Veel nummers van het nieuwe album Disclosure werden voor een publiek van jong en oud gespeeld. Nummers die er uit sprongen waren Paper Waves, Meltdown en I can See for Miles. Rustige nummers werden afgewisseld met wat hardere, waarop sommige fans spontaan begonnen te dansen. Silje was goed bij stem en de band leek oprecht van het optreden te genieten. Na meer dan een uur gespeeld te hebben zat het er op voor de band. Gelukkig kwamen ze nog terug voor een toegift die gretig werd ontvangen.

 

Een geslaagde avond voor alle fans. Voor diegenen die nieuw komen kijken bij de muziek van The Gathering is het nog even wennen. Misschien zit er nog een grotere tour in het verschiet waarbij de band onder een breder deel van het Nederlandse publiek bekend kan worden.

 

Tekst: Larissa Lambooij

90íS NOW BRENGT DE JAREN NEGENTIG TOT LEVEN IN DE VORSTIN!

De Vorstin was zaterdag 26 januari weer tot de nok toe gevuld met jaren negentig enthousiastelingen. Van 23.00u tot 04.00u ging het publiek los op oude krakers en werd er vaak luidkeels meegezongen met bekende nummers. De Vorstin bezoekers werden tijdens deze 90’s Now avond getrakteerd op een optreden van niemand minder dan 2 Brothers on the 4th Floor. Absoluut hoogtepunt waren de geweldige DJ’s in de vorm van DJ Gary Global en Jimmy Who? die het publiek met hun strakke show weer even terug naar de jaren negentig transporteerden.

Sinds 2004 trakteert DJ Gary Global feestpubliek op onvergetelijke beats uit de jaren negentig. Samen met zijn Imaginary Hitsysteem toert hij heel Nederland door. De feesten zijn ongekend populair, ook omdat je even ongegeneerd je dansmoves kunt laten zien. Veel hits passeerden deze avond de revue. Van 'Breakfast at Tiffany's' van Deep Blue Something, 'Boom! Shake The Room' van DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince tot Anouk’s ‘Nobody’s Wife’. De DJ’s kregen niet alleen de bezoekers aan het dansen, velen zongen luidkeels mee.

Het leuke van deze 90's Now avond zijn toch wel de DJ's. Zij zijn er natuurlijk om iconische platen te draaien, maar net zo belangrijk en aanstekelijk is hun enthousiasme. Dit maakt de avond pas echt 'episch' en zij lijken er net zoveel plezier in te hebben als de mensen op de dansvloer. Niet alleen de muziek brengt je terug in de tijd, ook het geprojecteerde beeldmateriaal dient als een kers op deze heerlijk smakende taart. Het videoscherm toonde niet alleen clips van o.a. The Backstreet Boys, The Spice Girls en van 5ive maar ook scènes uit films en tv-series als Titanic, Baywatch en de Teringtubbies. Het was een avond van herkenning. Bij het nummer 'Ice Ice Baby' van rapper Vanilla Ice sprong een feestganger op het podium om zijn "rap kunsten" aan het publiek te tonen. Hoogtepuntje was ook het nummer ‘MMMBOP’ van Hanson en hilarisch was weer het nummer en de clip 'Chocolate Salty Balls' van Chef te zien en te horen uit de serie Southpark. Zoals DJ Gary Global stelt; de nummers zijn gemixt, gesneden en hapklaar gemaakt en zorgen voor een geweldige avond.    

Om 02.00u betraden 2 Brothers On The 4th Floor het podium. Onder luid applaus werden ze onthaald en begonnen met hun hit 'Never Alone' aan een halfuur durende show. Er was zelfs een meet and greet wedstrijd door de Vorstin uitgeschreven en de gelukkige winnaar kon de artiesten voor hun show dan ook ontmoeten. Rapper D-Rock en zangeres Des’Ray scoorden in de jaren negentig veel hits. Daarna werd het een tijdje stil rond het duo maar sinds een paar jaar hebben ze de microfoons weer opgepakt. Het publiek genoot, de handen gingen in de lucht en er werd zelf 'gehakt' op de beat. Hits als 'Dreams' 'The Sun Will Be Shining' en 'Come Take My Hand' lieten menigeen weer tiener zijn.                            

Daarna namen de DJ’s de show weer over. De avond ging eigenlijk te snel voorbij door de aaneenschakeling van leuke nummers. Van The Spice Girls met 'Wannabe', The Soca Boys met 'Follow the Leader' en nummers waar heerlijk op gehakt kon worden als Technohead met ‘I Wanna Be A Hippy’. Er was voor ieder wat wils, van rap van 2Pac & Dr. Dre, The Backstreet Boys, Captain Jack, Nirvana tot 'Ademnood' van Linda, Roos & Jessica, waarbij velen toch moesten bekennen de tekst nog letterlijk te kunnen meezingen.

Het einde naderde, maar de Vorstin werd er niet minder druk op. Het publiek was gekomen om los te gaan tot de laatste noot te horen was. Marco Borsato had in de jaren negentig veel hits en kon natuurlijk niet ontbreken. Ieder zong daarom volop mee met 'Ik Leef Niet Meer voor Jou'. Aan al het goede komt een einde, zo ook aan deze 90’s Now avond. Met uitsmijter 'Always Look on the Brightside Of Life' van Monty Python werd het publiek eraan herinnerd dat dit niet de laatste keer is dat de 90's Now DJ's de Vorstin op stelten zullen zetten. Wachten is dan ook op een nieuwe 90's avond vol muziek en visueel spektakel!

Tekst: Larissa Lambooij

Foto: Hans Lensink

SOULMACHINE IS EEN SMASHING HIT IN DE VORSTIN!

Soulmachine is een 10 koppige band die soul en funkhits uit de jaren zestig, zeventig en tachtig tot leven laat komen. De band speelt bekende nummers als een prachtige ode aan helden als James Brown, Aretha Franklin, Otis Redding en Tina Turner. Soulmachine bestaat uit een zanger, twee zangeressen, een gitarist, basgitarist, toetsenist en een geweldige blaassectie waaronder een altsax, tenorsax en trompet.

Op zaterdagavond 19 januari trad Soulmachine op in de Vorstin.

 

Soulmachine had vorig jaar de Vorstin al aangedaan met een broeierig concert. Velen waren dan ook teruggekomen om de band de hits van weleer, maar nog net zo swingend als toen, live te horen spelen. In het stampvolle Vorstin café begon de band stipt om 22.00 uur met ‘I Wish’ van Stevie Wonder. De band maakte er gelijk een show van, zangeressen Iris Fricke en Rini Kleijn zongen samen met zanger Dennis Burke de één na de andere hit. ‘Tell Mama’ van Etta James zorgde al snel voor veel losse heupen. Soms deed de show denken aan een gospelkerk, waarop alle soul en funk gelovigen deze zaterdagavond af waren gekomen. Zang en blazerssectie stalen de show. Het publiek zong luidkeels met vele hits als Aretha Franklin’s ‘Respect’ en James Brown’s ‘Sexmachine’ mee. Het werd al snel duidelijk dat het publiek weer en wind had getrotseerd om in de Vorstin de allergrootste soulhits te horen spelen en te kunnen swingen. Nadat de band een uur had gespeeld kon het publiek even uitrusten en zichzelf opladen voor nog een uur echte soulhits.                                                                          

Nummers als ‘Sweet Soul Music’, ‘I am a soulman’ en ‘Think’ van Aretha Franklin zorgden voor veel brede grijnzen op de gezichten van de bezoekers. Er werd zelfs nog een verjaardagsliedje gespeeld voor een jarige Job in de zaal. Dit laat meteen de kracht van Soulmachine zien. De 10 koppige band speelt met zichtbaar plezier. Bij ‘Last Dance’ van Donna Summer leek de avond er alweer bijna op te zitten. Het gebeurt niet vaak dat je bij een avondje uit zo kunt genieten van een leuke sfeer en mooie muziek en bovenal uit je dak kunt gaan. Na luid applaus werd het publiek met ‘Everybody’ van The Blues Brothers’ getrakteerd op het allerlaatste nummer van de avond. Voor velen was de Vorstin met het optreden van Soulmachine op deze koude en besneeuwde zaterdagavond dé uitgelezen kans om eens even heerlijk warm te worden!

 

Tekst: Larissa Lambooij

 

Foto: Tom Baetsen

 

 

90'S NOW MET 2 BROTHERS ON THE 4TH FLOOR

De 90’s Now Party is een feest waar je bij moet zijn! Oude krakers galmen door de speakers en laten je deze avond (weer) jong zijn. Op zaterdag 26 januari a.s. staan vanaf 23.00 uur niemand minder dan de 90’s beroemdheden 2 Brothers on the 4th Floor in Podium de Vorstin te Hilversum. Het belooft een avond te worden om nooit te vergeten. Dus trek je jaren 90 outfit aan en ga los met je vrienden!


Oude hits uit de dance, rock, pop en R&B komen tijdens deze spetterende show voorbij. Niet alleen 2 Brothers, bestaande uit zangeres Des’Ray en rapper D-Rock, zijn te bewonderen. Ook kun je je hart ophalen aan videofragmenten, muziekclips, tv-series en films die de jaren 90 gedefinieerd hebben. Feesten in de Vorstin staan garant voor dansen en genieten tot in de vroege uurtjes. Wil je de hits van 2 Brothers als ‘Never Alone’, ‘Dreams’, ‘Come Take My Hand’ en andere onvergetelijke nummers uit de jaren negentig live meemaken? Kom dan op zaterdag 26 januari naar de Vorstin en party like it’s 1999!  

 

Leuke extra: Maak kans op gratis tickets en een meet & greet met jou helden uit de 90’s. Geef op de facebook pagina van de Vorstin antwoord op de volgende vraag: Welk nummer van 2Brothers on the 4th Floor roept bij jou mooie herinneringen op? Actie loopt van maandag 21 januari t/m donderdag 24 januari.

 

Tekst: Larissa Lambooij

A TRIP DOWN MEMORY LANE BIJ SOULFOOD

Elke laatste vrijdag van de maand staat in de Vorstin mooie soul, disco, hiphop en funk muziek centraal. Het muziekcafé dient dan niet alleen als kleine bioscoopzaal waar onder het genot van hapjes een mooie soul-film gekeken kan worden. Aansluitend wordt de zaal omgebouwd tot discotheek/dansgelegenheid  en kunnen soulliefhebbers hun hart in het café van de Vorstin ophalen.


Op vrijdag 28 december 2012 stond Michael Jackson centraal. Voordat het feestgedruis  losbarstte werd eerst de 93 minuten durende film Moonwalker van Michael Jackson vertoond. Een bonte maar mooie verzameling clips, optredens, jeugdherinneringen en korte filmpjes van de hand en geest van Michael Jackson. De film is vooral een aaneenschakeling van clips en muziek van het iconische album Bad,  door verschillende korte filmpjes en zonder rode draad bijeen gebracht. Dit laat meteen ook de verscheidenheid van de wereld en muziek van Michael Jackson zien. Van een kindster die uitgroeide tot voor velen een superheld. En bovenal een ongeëvenaarde muzikant die de muziek die vandaag de dag uit de radio komt onherroepelijk heeft beïnvloed. De film was het zoveelste bewijs dat Michael Jackson, de King Of Pop, en zijn muziek tijdloos en vooral nog springlevend zijn. Na meer dan een uur genieten en meetikken met de voetjes op de vloer werd het café,  waar meer dan vijftig mensen hadden genoten van de film, omgebouwd. Om net als bij Soul Train los te gaan op de beat. Soulfood is één groot boogie-wonderland,  het enige wat ontbrak waren de wijde broekspijpen en enorme kapsels.

 
De zaal werd steeds drukker bevolkt en bij de eerste soulnoot bestormde het vooral dertig plus publiek de dansvloer. De avond werd aan elkaar gedraaid door de geweldige en swingende DJ Danny Diamond en DJ Yours. De sfeer van soul, funk en R&B werd door hen weergaloos neergezet en zij wisten met hits en echte klassiekers de dansvloer steeds voller te laten stromen. Niet alleen muziek van de held van de avond, Michael Jackson en de Jackson 5, passeerde de revue maar ook van o.a. James Brown, Aretha Franklin, The Four Tops, Ike en Tina Turner. Hapjes werden rondgebracht en de dansers op de dansvloer en podium hadden hun oude moves afgestoft en gingen vol passie de dansvloer te lijf. Een groot scherm op het podium liet beelden van Soul Train en oude reclamebeelden zien. Dit gaf de mooi aangeklede zaal met enorme discobal een eigen soulvibe.

 

De mensen waren gekomen voor datgene  waar  soulmuziek voor staat: om een geweldige tijd te beleven en te feesten totdat je erbij neervalt. En dat deden ze ! Helaas kon er geen moonwalk, de dansmove die door Michael Jackson onsterfelijk is gemaakt, worden gespot op de dansvloer. Nog een paar keer oefenen en de bezoekers van de Vorstin maken, net als bij de concerten van Jackson, met de wind in het haar hun eigen moonwalk over de dansvloer. Het publiek swingde tot in de late uurtjes op de beat. De honger leek voor velen nog niet gestild, dus op naar nog een avond vol soul spektakel!


Tekst: Larissa Lambooij

 

LEGENDS KOMEN TOT LEVEN IN DE VORSTIN

Rock and roll is niet dood, dit werd uitbundig bevestigd zaterdagavond 22 december 2012 in de Vorstin te Hilversum. Bezoekers waren van heinde en verre gekomen om hun rock helden in levende lijve te zien. Drie acts – Led Zeppelin, U2 en Kiss - verschenen ten tonele en zorgden voor een meer dan vier uur durende spetterende show waarbij vijftig jaar rock geschiedenis voorbij kwam.


De avond werd geopend door Steeler, een vierkoppige band die al een paar jaar prachtige Led Zeppelin nummers speelt. Zanger Marijn Geluk, de virtuoze gitarist Luca Giordano en bandleden lieten zien dat niet alleen Robbert Plant de Zeppelin sound kan overbrengen. Zelfs de manieren en gebaren van gitarist Jimmy Page en zanger Robert Plant werden perfect vertolkt. Met ogen dicht leek het net of je bij het concert uit 2007 in de O2 arena in Londen bij de echte Led Zeppelin stond. De spanning werd opgebouwd en het over het algemeen dertig plus publiek zong of danste mee. Mooie gitaarsolo’s passeerden de revue. De mannen van Steeler hadden het ook duidelijk naar hun zin op de volgens hen ‘Royal stage’. Giordano’s gitaarspel met de bijkomende effecten met strijkstok over de gitaarsnaren betoverde.  Bekende Zeppelin nummers als “Stairway to Heaven” en “Kashmir” staken er in de set met vlag en wimpel bovenuit. De dubbele gitaar werd van stal gehaald en de goed bij stem zijnde zanger Geluk bracht het publiek in hogere sferen, zonder één valse noot. Bij het nummer “Whole Lotta Love” gingen de voetjes echt van de vloer. Bij de laatste toegift liet de band het publiek in bewondering achter.  

 

Nadat het podium was omgebouwd kwam de U2 tribute band “In the Name of” op. Het nummer “Vertigo” werd ingezet en de handjes in het publiek wapperden mee op de beat. De wereld is niet vergaan op 21 december, dus ging de band er volgens frontman Moonen er een feestje van maken. En wat voor een feestje, de zanger sprong zelfs in het publiek, het was net of Bono en gitarist The Edge het podium van de Vorstin onveilig maakten. De band kwam er steeds beter in en bij het nummer “Angel Of Harlem”, nu omgedoopt tot Angels of Hilversum ging het dak eraf. Mensen sprongen in de lucht en zongen hits als “Bloody Sunday” en “Pride”, begeleid door sterk gitaarspel, luidkeels mee. Het publiek mocht zelfs in de trant van 3FM Serious Request een nummer kiezen, “Bad” van Michael Jackson of “Helter Skelter” volgens “Bono” gestolen door Marilyn Manson van The Beatles en nu teruggestolen door de band. Met een fraaie drumsolo werd deze tweede act afgesloten.      

     
Last but not least een optreden van de band Kiss Licks om de avond onvergetelijk af te sluiten. Wie Kiss zegt, zegt show! En dat is wat het publiek kreeg. Een fantastisch aangeklede show, de mannen gestoken in prachtige outfits en op torenhoge hakken, geschminkte gezichten, veel bloed, zweet en tranen van euforie. Een groot zwart doek met daarop in witte letters Kiss Licks schermde het podium af van de zaal. Het publiek schoof meer naar voren om de prachtig uitgedoste mannen in al hun glorie te kunnen aanschouwen. Het nummer van The Who, “Won’t Get Fooled Again”  werd ingezet, het doek viel en uit de opstijgende rook doemde Kiss Licks op. Het publiek kreeg volgens de band ‘the best with Kiss Licks’  en dat was zeker zo. Kiss Licks genoot zichtbaar, of wat moeilijker zichtbaar door de mooie schmink, maar torenhoge hakken weerhielden de mannen niet om hun moves op het podium te showen. Het tongetje van de gitarist ging al snel, net als bij “Gene Simmons”, uit de mond wat voor een groot applaus zorgde. Alles aan dit optreden klopte, de kleding, de zang, het gitaarspel en de mannen waren goed op elkaar ingespeeld. Nummers als “Shout It Out Loud” en “New York Groove” werden uitstekend gespeeld. De brandweerlichten op het podium gingen aan, de brandweerpet ging op het hoofd van frontman Mauri Oliver en “Firehouse” werd met verve gespeeld. Met “It’s time to call out doctor love” werd het nummer “Calling Dr. Love” ingezet waarbij het publiek de haartjes en de handen lieten wapperen. Maar het nummer waar iedereen op had gewacht was natuurlijk “I Was Made for Lovin’ You”. Het publiek zong luidkeels mee en danste of hun leven er vanaf hing. Helaas kwam er zoals de uitmuntende zanger al stelde “all good things come to an end”. Het slotnummer “Rock And Roll All Nite”  en het stukslaan van een gitaar vatte de avond perfect samen. “Don’t stop Rockin”  en dat is wat de Legends of Rock in de Vorstin is, een echt rock muziek feest van de jaren zestig tot nu. Waarbij je de handen en haren kan laten wapperen om niet alleen naar de Legends te kijken maar ook een legendarische avond te beleven.

 

Tekst: Larissa Lambooij  

 

Foto: Robin Eggenkamp

oefenstudios
oefenstudios
MARTINE & REMKO BEKEND VAN KOEFNOEN

Na hun juichend ontvangen debuutvoorstelling Hulphond wisten (Remko) Vrijdag en (Martine) Sandifort het: En nu door! Dat deze twee alleskunners de lach aan hun kont hebben, weten we natuurlijk al jaren en ook in Löyly zult u zeker weer een stortvloed aan gemankeerde en absurde types te zien krijgen. Klik hier voor meer info.

VORSTIN GLOSSY GRATIS VERKRIJGBAAR

Het gaat snel met onze Vorstin. De fusie met Theater Achterom en Podium de Vorstin, de samenwerking met RTL Nederland, nieuwe programma ideeën. Alle reden om ons publiek daarover bij te praten. Dat doen we doormiddel van een gratis glossy.

Geen klassieke theatergids maar een tijdschrift die iedereen de mogelijkheid biedt om achter de schermen te kijken

Het magazine is vanaf deze week verkrijgbaar bij de kassa van de Vorstin en op verschillende locaties in Hilversum. Lees er alvast meer over in de Gooische Tam Tam


TICKETVEROOP NIEUW SEIZOEN

VVK tickets voor het nieuwe seizoen is inmiddels van start gegaan! Vanaf vandaag zijn ook alle tickets voor voorstellingen in Theater Achterom te koop via www.deVorstin.nl en aan de kassa van Podium de Vorstin.


CREW MEMBER GEZOCHT!

Meld je aan als crew member!
Lijkt het je wat om een deel uit te maken van ons team? Klik HIER voor meer informatie!

BETAAL DE ECHTE PRIJS VOOR JE TICKET!

Podium de Vorstin steunt weetwaarjekoopt.nl!
Dagelijks kopen duizenden mensen hun kaartjes voor concerten, theatervoorstellingen en andere evenementen via internet. Wat velen niet weten, is dat er naast de officiële online verkooppunten ook veel websites zijn die op grote schaal kaarten opkopen en doorverkopen met als enig doel het maken van winst.

Als bezoeker betaal je via deze websites – vaak onbewust – veel meer voor een toegangskaart dan de oorspronkelijke prijs. Soms anderhalf tot drie keer meer dan de artiest of organisator van een evenement vraagt. Ook blijkt dat niet alle kaarten gegarandeerd toegang geven tot het evenement. Hoog tijd om duidelijk te maken waar je je kaartje wél moet kopen, zodat je niet teveel betaalt én zeker weet dat je een evenement ook binnenkomt.

Dus, weet waar je de echte prijs voor je ticket betaalt! Klik HIER


PINNEN OF CASH?

In het Podium-café en bij het ticketoffice kan met contant geld of met pin betaald worden.  In de concertzaal kan alleen met contant geld betaald worden. Pinnen is mogelijk bij de pinautomaat bij de entree van de Vorstin (naast de lift)


Tangarine
Onze support vanavond en nu on stage @deVorstin! Max Meser!!! Love 'em! http://t.co/1xRo8oLTjN
19 minutes ago
Gary Global #90sNOW
Partytime! @devorstin hilversum! @90sNOW ready to go!
29 minutes ago
Niels Wiggers
Afgelopen middag in #muziekcafť #avrotros #devorstin #nporadio2 http://t.co/oJ70MKNeET
1 hour ago
Josephine
http://t.co/tUQ6FOm2Xj Jullie moeten 2 november naar Hilversum komen, @Bregje87 @xeefjex
2 hours ago
micha
@AVROTROS @jansmit @deVorstin zalig aan het luisteren vanuit BelgiŽ
5 hours ago
HIGHLIGHTS

ZER00íS HEROES


MARTINE SANDIFORT & REMKO VRIJDAG: L÷YLY


Weet%20waar%20je%20koopt
eTurn%20Internet%20Services