;

Poppodia vs. Media

Poppodia vs. Media

Op woensdagmiddag 7 oktober organiseert het Hilversumse poppodium De Vorstin in samenwerking met Dutch Media Week een seminar dat geheel in het teken staat van uitdagingen waar de live-entertainmentindustrie zich nu voor gesteld ziet. 

Via deze link is het seminar woensdag 7 oktober vanaf 13.00 uur live te volgen.

Doe via Zoom vanaf 18.00 uur mee met het interactieve multimediale showcase-optreden van Tin Men & Telephone!

Meeting ID: 833 2934 0114

Passcode: 685728

Het thema van de conferentie is: Van een leeg podium naar een uitverkocht multimedia-optreden.

Programma

  • 12:00 uur

Deuren open & inloop

  • 13:00 uur – 13.10 uur

Locatie: Grote Zaal

Dagopening door Wilco Witte – directeur De Vorstin – Hilversum.

Toelichting op het initiatief van de conferentiemiddag van De Vorstin ism Dutch Media Week en duiding van de thematiek van de dag.

  • 13.10 uur – 13.30 uur

Locatie: Grote Zaal

Korte introductie door de dagvoorzitter Frank Janssen.

Keynote – Marc de Roo – Creative Inspirator, Chief Design officer @ Bluefield.eu, Creative Strategy Director @ Link Design

  • 13.30 uur – 13.45 uur

Korte pauze

  • 13.45 uur – 14.30 uur

Locatie: Grote Zaal

Panelgesprek met:

  • Jos Feijen – Directeur Effenaar – Eindhoven
  • Freek van ’t Ooster – Programmamanager Media Perspectives
  • Lennart van der Meulen – Algemeen directeur VPRO
  • Kim van Poelgeest – Manager Development – NEP

Moderator:

Frank Janssen – Striped Elephant

Innovatie en transformatie: omdat het nu moet!

Het disruptieve effect van de Corona pandemie draagt bij aan het omarmen van technologische innovatie die resulteert in het creëren van een nieuwe – vaak hybride – realiteit waarin fans in contact kunnen blijven met hun favoriete muzikanten of sporters. Dat biedt ruimte voor nieuwe partijen die vooroplopen in de ontwikkeling, design en toepassen van nieuwe technologie, maar vraagt tevens van de traditionele partijen in de keten van live entertainment een nieuwe mindset. Als aanbieder en organisator van live entertainment is transformatie naar een nieuwe functie-invulling noodzakelijk om relevant te blijven in de werkelijk van morgen. De vraag is welke innovaties daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van succesvolle – dus ook economisch valide – modellen. Modellen die niet alleen in uitvoering (operational excellence), maar vooral ook beleving (experience) relevante live ervaringen bieden aan zowel de maker (artiest of sporter) als ook de fans. Dat leidt ook tot de vraag hoe een mediapartij uit de publieke sector zich zal verhouden tot alle nieuwe vormen van mediaproductie en distributie? Hoe kan een publieke omroeporganisatie binnen de kaders van de mediawetgeving services en bereik bieden die toegevoegde waarde heeft?

  • 14:30 uur – 15:00 uur:

Locatie: Grote zaal

Pauze

Broodje & drankje

  • 15:00 uur – 15.45 uur:

Locatie: Grote Zaal

Inleidend videogesprek met Tony Roe, oprichter, componist, muzikant van Tin Men & The Telephone over zijn volledig online live concept.

Panelgesprek met:

  • Pip Blom – componist/tekstschrijver/gitarist/zangeres
  • Eefje de Visser – componist/tekstschrijver/zangeres
  • Torre Florim – componist/tekstschrijver/zanger/gitarist De Staat

Moderator:

Frank Janssen – Striped Elephant

Kom maar op met de toekomst!

Als een substantieel deel van je kerncompetenties en werkzaamheden als muzikant-artiest in de knel komen door de maatregelen als gevolg van de pandemie, heeft dat meerdere consequenties. Natuurlijke economische; doordat shows en optredens geannuleerd zijn, verplaatst worden naar een datum ergens in 2021 of nog later, of slechts nog op kleine schaal gegeven kunnen worden, heeft dat direct impact op de inkomsten. Maar het betekent natuurlijk nog veel meer. In de activiteiten van elke act of band zit een nauwkeurige en doordachte volgorde. Planning. Het een leidt tot het ander. Daar schakels uithalen heeft invloed op tal van processen; creatief en zakelijk. Maar de nieuwe realiteit dwingt ook tot nadenken. Hoe om te gaan met alternatieven? Wat past je en wat niet? Welke innovaties bieden het werk van de band en artiest het best denkbare platform? Wordt de artiest niet zelf de mediapartij die in nauwe samenwerking met ‘innovators’ en conceptdenkers de nieuwe live beleving creëert? In een virtuele omgeving, met interactie of door toegevoegde realiteit (augmented reality) op een digitaal platform? Bieden innovaties als 5D juist nu een enorme verrijking voor de beleving bij fans? En… heeft het invloed op de manier waarop nieuw werk wordt gecomponeerd en toekomstige liveshows worden samengesteld?

  • 15.45 uur – 16.00 uur

Korte pauze

  • 16.00 uur – 16.30 uur

Locatie: Grote Zaal

Keynote – Prof. Dr. Paul van Lange – Sociale psychologie Vrije Universiteit van Amsterdam

“Voor inspiratie zijn individuen belangrijk, voor sfeer het grote publiek”

  •  16.30 uur – 16.45 uur

Korte pauze

  • 16.45 uur – 17.30 uur

Locatie: Grote Zaal

Panelgesprek met:

  • Nienke Bodewes – Festivalmanager Here Comes The Summer en Into The Great Wide Open
  • Dennis van der Haagen – Commercieel en operationeel directeur Ampco Flashlight Rental
  • Jolanda Beyer – Directeur Patronaat – Haarlem
  • Tom Ketelaar – Promoter/booker Greenhouse Talent NL

Moderator:

Frank Janssen – Striped Elephant

In de keten van de live muziekindustrie is een reeks van bedrijven actief. Alles begint bij de act of artiest, die vervolgens via de boeker of promotor de weg naar het podium vindt. Ondersteund door verschillende leveranciers van uiteenlopende producten en diensten. Met het aanvankelijk helemaal en later gedeeltelijk op slot zetten van de live muziekindustrie zijn al deze partijen grotendeels van hun traditionele activiteiten en inkomsten beroofd. Met alle gevolgen van dien. Maar dat dwingt alle in de keten actieve partijen tevens tot het nadenken over hun rol en toegevoegde waarde in het huidige en toekomstige tijdsgewricht. Is transitie naar een nieuwe identiteit en functie noodzakelijk? En zo ja, welke consequenties heeft dat tot de personele bezetting en de gevraagde competenties? Worden boekers en promotors conceptdenkers die in de toekomst crossmediale en multidisciplinaire live experiences creëren? Worden toeleveranciers van techniek gedwongen om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen die anticiperen op een nieuwe, hybride werkelijkheid? En… zijn poppodia en festivals gedwongen te transformeren naar mediabedrijven? En hoe verhouden die zich dan tot de huidige mediapartners?

  • 17.30 uur – 18.00 uur

Borrel

  • 18.00 uur – 18.30 uur

Interactief en multimediaal showcase optreden van Tin Men & The Telephone.

Unieke ervaringen

Onze industrie biedt unieke ervaringen. Het podium, de zaal, de arena of het stadion is het medium, maar de beleving is ongrijpbaar. De directe interactie tussen performer en de fans is onmisbaar voor de live-beleving. Sinds half maart van dit jaar is deze beleving niet of slechts beperkt mogelijk. Blijft dit zo? Hoelang duurt het nog? Gaat deze crisis de sector blijvend veranderen?

Er zijn nu al allerlei initiatieven om de live-beleving in stand te houden. Streaming van liveoptredens, speciale apps waarin interactie met de fan mogelijk wordt, of augmented en virtual reality om het contact met de fan belevenisvol te houden. En hoe kan een 5D-beleving bijdragen aan de relevantie van de relatie tussen artiest en fan? Kortom, innovatie in combinatie met slimme mediatoepassingen bieden mogelijkheden in tijden waarin veel fysieke beperkingen gelden.

Over De Vorstin: De Vorstin is hét centrum voor popmuziek en cultuur in de Mediastad en ‘t Gooi. Het Hilversumse poppodium vervult een belangrijke rol in het ontwikkelen van activiteiten voor de hedendaagse podiumkunst en jongerencultuur. Het is een crossmediale muzikale broedplek voor opkomend talent en ervaren musici. Daarnaast is het een huis voor een breed publiek aan muziekbelevers en makers.

Over Dutch Media Week: Dutch Media Week toont de ontwikkeling van de media en de impact ervan op mens en maatschappij. Van 3 tot en met 11 oktober belichten, stimuleren, promoten en vieren we vele prachtige ontwikkelingen en initiatieven van de Nederlandse media. Dit jaar voor het grootste deel online met interessante workshops, talkshows en symposia maar ook via een grootse drive-in bioscoop op het Media Park.

Tickets seminar

Meer informatie over de middag en ticketverkoop is hier te vinden: www.devorstin.nl/event/dutch-media-week.

De conferentie is op 7 oktober online te volgen via www.dutchmediaweek.nl.


 

Word lid van onze nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste nieuws en de nieuwste shows.

Verstuur

Binnenkort in De Vorstin:

Volg ons op spotify